
Pokemon Shuffle
Pokémon Shuffle to darmowa gra logiczna typu „match-3” wydana przez The Pokémon Company i Nintendo na urządzenia mobilne z systemami iOS i Android, a także na Nintendo 3DS. Gra miała swoją premierę na przenośnej konsolce w 2015 roku, a później została przeniesiona na urządzenia mobilne. W marcu 2023 roku wyłączono na 3DS nagrody dzienne i inne usługi. Pokémon Shuffle Mobile jest dostępna do pobrania za darmo, ale zawiera opcjonalne mikropłatności.
Rozgrywka w Pokemon Shuffle
Podstawowa mechanika gry opiera się na układaniu trzech lub więcej takich samych Pokémonów w jednej linii, co przypomina klasyczne gry z gatunku match-3, jak „Candy Crush”. Różnica polega na tym, że każda rozgrywka to pojedynek z dzikim stworkami, którego gracz próbuje pokonać i złapać. Szansa złapania jest zależna od tego jak dużo pozostało nam ruchów. W przypadku niepowodzenia zawsze możemy skorzystać z waluty i zyskać kolejne szanse. Czasem dostajemy bonus w postaci Super Catch Power.
Cel gry
Celem rozgrywki jest pokonywanie dzikich Pokémonów, a następnie ich schwytanie poprzez eliminowanie puzzli na planszy w ograniczonej liczbie ruchów. Wraz z naszymi postępami odblokowujemy dodatkowe tryby czy możliwości. W podstawowym trybie przygody mamy aż 700 poziomów. Ich poziom trudności zwiększa się wraz z postępem rozgrywki.
Podstawowe mechaniki
Plansza i ruchy
- Plansza składa się z 64 pól (8×8), na których znajdują się różne ikony.
- W odróżnieniu od wielu gier match-3, w Pokémon Shuffle gracz może przesuwać symbole w dowolne miejsce na planszy, nie tylko na przyległe pola.
- Celem jest tworzenie kombinacji z co najmniej trzech takich samych ikon, aby zadać obrażenia przeciwnikowi, albo aktywować pożądaną umiejętność.
Pojedynki
- Każdy poziom to starcie z innym przeciwnikiem, który ma określoną liczbę punktów życia (HP).
- Zmniejszenie HP do zera oznacza wygraną i daje szansę na jego złapanie.
- Jeśli etap jest zbyt trudny, zawsze możemy przed starciem skorzystać ze wzmocnień dostępnych za monety zbierane w grze.
Złapanie i trenowanie
- Po ukończeniu poziomu gracz otrzymuje określoną szansę na złapanie, im szybciej pokonasz poziom, tym większa szansa na sukces.
- W przypadku niepowodzenia dostajemy możliwość zakupu Great Balla za 2500 monet, czasem pojawia się również Super Catch Power, mogący znacząco zwiększyć licznik.
- Po każdym pojedynku dostajemy punkty doświadczenia podnoszące naszą moc. Możemy też używać do tego przedmiotów.
Drużyna
- Gracz wybiera drużynę składającą się z maksymalnie czterech postaci.
- Każdy stworek posiada typ (np. Ognisty, Wodny, Elektryczny), który wpływa na skuteczność ataków (mechanika słabości i odporności znana z głównej serii gier).
- Każdy ma umiejętności specjalne, które mogą wpływać na przebieg walki. Niektóre możemy zmienić używając przedmiotu Skill Swapper.
Specjalne efekty i umiejętności
- Sojusznicy mają unikalne zdolności, takie jak np. zwiększenie siły ataku, usuwanie przeszkód czy generowanie dodatkowych ruchów.
- Przeciwnicy mogą stosować utrudnienia, np. blokowanie pól, zamrażanie ikon lub dodawanie barier. Licznik ruchów prowadzący do następnego ustawienia przeszkód jest widoczny obrok portretu po lewej stronie. Przy pomocy umiejętności można go zatrzymać bądź zresetować.
Mega Ewolucje
- Niektóre Pokémony mogą przejść w Mega Ewolucję, jeśli posiadają odpowiedni Mega Kamień. Do ich zdobywania potrzebujemy albo pokonać konkretny poziom (czasem w formie competitive), albo wykonywać karty misji.
- Mega Ewolucja zwiększa siłę ataków i pozwala na dodatkowe bonusy (np. eliminowanie większej liczby ikon z planszy). To kluczowa mechanika, od odpowiedniego wyboru może zależeć możliwość ukończenia konkretnego poziomu.
Tryby gry w Pokemon Shuffle
Main Stages (Główne poziomy) – Główna kampania składająca się z 700 poziomów. Stopniowo zwiększa się poziom trudności i wprowadza nowe mechaniki.
Expert Stages (Poziomy Eksperckie) – Trudniejsze walki dostępne po spełnieniu określonych warunków, czyli uzyskanie odpowiedniej liczby ocen S. W tych poziomach przeciwnicy mają ograniczenie czasowe zamiast liczby ruchów.
Special Stages (Specjalne poziomy) – Codzienne wyzwania z rzadkimi Pokémonami również eventy okresowe oferujące ekskluzywne nagrody. Co jakiś czas pojawia się Safari Pokémon.
Survival Mode – Tryb przetrwania, w którym gracz stara się ukończyć jak najwięcej poziomów bez przerwy.
Competitive Stages (Wyzwania rankingowe) – Czasowe wydarzenia, w których gracze rywalizują o najlepszy wynik. Nagrody za wysokie miejsca obejmują rzadkie przedmioty i Mega Kamienie.
Mikropłatności i energia
Gra korzysta z systemu serc, które reprezentują energię potrzebną do rozegrania poziomu:
- Po przegranej lub ukończeniu poziomu gracz traci 1 serce.
- Serce regeneruje się co 30 minut.
- Można dokupić dodatkowe serca za pomocą waluty premium – Jewel.
Jewel można zdobyć w grze za ukończenie niektórych etapów, ale także kupić za prawdziwe pieniądze. Służą one również do zakupu przedmiotów ułatwiających grę, takich jak zwiększenie liczby ruchów czy podniesienie szansy na złapanie.