Twitch plays Pokemon. Historia niezwykłej rozgrywki
witch Plays Pokémon to wyjątkowe i pionierskie wydarzenie w świecie internetu i gier, które rozpoczęło się 12 lutego 2014 roku na platformie Twitch. Był to społecznościowy eksperyment stworzony przez anonimowego australijskiego programistę, który polegał na umożliwieniu widzom wspólnego grania w grę Pokémon Red za pomocą czatu na żywo.
Spis treści
ToggleTwitch Plays Pokemon – Jak to działało
Sterowanie odbywało się za pomocą czatu, widzowie obecni podczas transmisji wpisywali komendy bezpośrednio w okienku. Wszystkie polecenia były następnie tłumaczone tak by gra mogła je rozpoznać. Mechanizm ten sprawiał, że wszystkie czynności stawały się niezwykle chaotyczne. Nie pomagał fakt systematycznie wzrastającej liczby graczy. W szczytowym momencie poczynaniami bohatera mogło sterować nawet kilkadziesiąt tysięcy osób.
Problem stanowiły też osoby celowo psujące rozgrywkę innym. Chociażby przy pomocy Raticate’a znającego atak Dig. Przez co wielogodzinne wysyłki graczy mogły być niweczone przez celowe opuszczenie danej lokacji. Wtedy proces podróży musiał zaczynać się od nowa.
Anarchia czy Demokracja? Poprawa działania mechanizmu rozgrywki
Stale rosnąca liczba graczy wymusiła na twórcy wprowadzenie pewnych usprawnień. Pod koniec pierwszego tygodnia rozgrywki zostaje wprowadzona nowa metoda – demokracja. Ma to za zadanie usprawnić szalejący wszędzie chaos. Oczywiście nie wszystkim graczom się to spodobało. Dlatego twórca wprowadza głosowanie za wybraną metodą. Wybrany ustrój trwa do momentu aż głosujący nie przegłosują innego. Dzięki temu udaje się wprowadzić kompromis umożliwiający prowadzenie dalszej rozgrywki. Jak zatem działały wcześniej wspomniane tryby?
Anarchia – dotychczasowy mechanizm przekierowujący wszystkie wpisane polecenia do gry. Prowadzi do dużego chaosu gdyż nigdy nie wiadomo która komenda zostanie aktywowana.
Demokracja – ustrój mający zapanować nad brakiem ładu. Przez określony czas system zlicza wszystkie komendy i aktywuje tą, która zyskała najwięcej głosów grających. Usprawnia to skoordynowane działania popychając fabułę naprzód.
Twitch Plays Pokemon – Wpływ na społeczność
W trakcie trwania wydarzenia narodziły się liczne memy, legendy i tradycje, które uczyniły Twitch Plays Pokémon czymś więcej niż tylko grą. Widzowie zaczęli nadawać postaciom, przedmiotom i Pokémonom symboliczne znaczenie, tworząc swoistą mitologię na wzór wielkich religii. Na przykład jedna z postaci, Lord Helix (Helix Fossil), stała się kultowym symbolem, ponieważ gracz wielokrotnie otwierał ten przedmiot w menu gry, co było interpretowane jako modlitwa do mitycznego bóstwa, którego postanowiono ożywić za wszelką cenę.
Z kolei postacie takie jak Bird Jesus (Pidgeot), DigRat czy Flareon the False Prophet stały się integralnymi elementami tej społecznościowej narracji biorąc udział w niezwykłych wydarzeniach, które śledziło wiele osób na całym świecie. Poza systemem poruszania się tu również pojawiły się dwie frakcje – Lord Helix i Dome Fossil.
Ukończenie rozgrywki
Oczywiście końcem tej niezwykłej przygody miało być skończenie wątku fabularnego. Droga do zwycięstwa nie jest prosta, gdyż pokonanie Ligi Pokemon to niezwykle ciężkie zadanie, biorąc pod uwagę to w jaki sposób podejmuje się decyzje w grze. Niestety początki bywają ciężkie, Red prowadzony przez społeczność wielokrotnie przegrywa. Jednak gracze nie wątpią w moc Lorda Helixa i wierzą, że poprowadzi ich do ostatecznego triumfu. Żeby stawić czoła najlepszym trenerom trzeba przygotować odpowiednią drużynę.
Kluczowym członkiem zespołu ma być AA-J – czyli Zapdos złapany dzięki Master Ballowi. Niestety transfery są ciężkie i nie omijają nawet najlepszych Pokemonów takich jak Bird Jezus. Czasem w kilka chwil gracze wyrzucają stworka dodawanego do drużyny godzinami. Lecz moc Lorda Helixa jest wielka i ostatecznie udaje się wybrać kluczowe stworki i Twitch Plays Pokemon może w końcu stawić czoła ostatecznej przeszkodzie. Gracze pokonali Elite Four wraz z nowym championem – Blue. Udało się tego dokonać w ciągu 16 dni, 7 godzin, 50 minut i 19 sekund.
Twitch grający w Pokemony – Podsumowanie
Twitch Plays Pokémon nie tylko stało się globalnym fenomenem, ale także miało znaczący wpływ na kulturę internetu. Udowodniło, że tysiące ludzi mogą wspólnie osiągnąć cel, nawet w warunkach pozornego chaosu. Eksperyment ten zainspirował inne projekty społecznościowe i gry oparte na współpracy w czasie rzeczywistym. Był również tematem analiz socjologicznych, które badały, jak społeczności internetowe organizują się i współdziałają.
Dzięki swojej unikalnej formule i kulturowemu oddziaływaniu, Twitch Plays Pokémon zapisało się w historii jako jeden z najbardziej niezwykłych i wpływowych eksperymentów w świecie gier wideo i Internetu. Wydarzenie to pokazało potęgę wspólnoty, kreatywności i wytrwałości, nawet w obliczu największych wyzwań.