Przejdź do treści

POKEMON SILVER

Pokémon Silver to klasyczna gra RPG stworzona przez Game Freak i wydana przez Nintendo oraz The Pokémon Company na konsolę Game Boy Color. Jest to jedna z dwóch wersji gier drugiej generacji Pokémonów, wydana równocześnie z Pokémon Gold w 1999 roku w Japonii i w 2000 roku na rynkach międzynarodowych. Gra kontynuuje i rozwija mechaniki wprowadzone w pierwszej generacji, a jednocześnie wprowadza wiele innowacyjnych funkcji, które na stałe zmieniły sposób, w jaki seria była postrzegana i rozwijana w kolejnych latach.

Akcja gry rozgrywa się w nowym regionie o nazwie Johto, który leży na zachód od regionu Kanto znanego z pierwszej generacji. Gracz wciela się w młodego trenera Pokémonów, którego celem jest zdobycie ośmiu odznak w Johto, pokonanie Elite Four, a ostatecznie rywalizacja z tajemniczym i legendarnym trenerem znanym jako Red. W przeciwieństwie do wcześniejszych gier, Silver (oraz Gold) pozwala na eksplorację nie tylko nowego regionu, ale także powrót do Kanto, gdzie można ponownie odwiedzić miejsca znane z Red i Blue. Było to jedno z największych rozszerzeń w historii serii, dodające niemal podwójną ilość treści w stosunku do poprzedników.

Rozgrywka bazuje na klasycznej mechanice walki turowej i zbierania stworków. Gracz eksploruje otwarty świat, zdobywa nowe Pokémony poprzez ich łapanie przy użyciu Poké Balli, trenuje je, zwiększając ich poziomy oraz ucząc nowych ataków, a także rywalizuje z innymi trenerami, zarówno postaciami niezależnymi, jak i liderami sal gimnastycznych. W porównaniu do pierwszej generacji, w Silver wprowadzono wiele nowych funkcji, takich jak nowe typy – Stalowy i Mroczny, które miały na celu zbalansowanie dotychczasowej przewagi typu Psychicznego. Dodano także system cyklu dnia i nocy, dzięki któremu niektóre gatunki można było złapać tylko o określonych porach. To rozwiązanie sprawiło, że świat gry wydawał się bardziej dynamiczny i realistyczny, a trenerzy musieli dostosowywać swój styl gry do zmieniającego się czasu.

Jednym z najbardziej rewolucyjnych elementów było wprowadzenie systemu hodowli poprzez Daycare Center, gdzie dwa stworkiy mogły pozostawać przez pewien czas i – jeśli były odpowiednio dobrane – mogły zostawić nam jajko. Po pewnym czasie jajo mogło się wykluć, dając nam malucha na 5 poziomie doświadczenia, czasami z unikalnymi atakami, których normalnie nie mogłyby się nauczyć. Ten system znacząco wpłynął na strategię trenowania, otwierając nowe możliwości dla graczy, którzy chcieli tworzyć mocniejsze drużyny.

Kolejną ważną innowacją był PokéGear, urządzenie przypominające nowoczesny smartfon, które pozwalało na kontakt z różnymi postaciami niezależnymi, takimi jak trenerzy gotowi na rewanżowe pojedynki, oraz na słuchanie radia czy sprawdzanie mapy. Było to duże urozmaicenie w porównaniu do poprzednich gier, w których kontakt z trenerami był jednorazowy. Dzięki tej funkcji można było powracać do pokonanych wcześniej postaci i ponownie walczyć z nimi na wyższym poziomie, co było świetnym sposobem na zdobywanie dodatkowego doświadczenia i testowanie strategii. Niekiedy potrafili oni dzwonić z przydatnymi informacjami albo zbierać dla nas przydatne przedmioty.

Fabuła Pokemon Silver

Fabularnie gra koncentruje się na walce z organizacją przestępczą, Team Rocket, która powraca po wydarzeniach z pierwszej generacji, tym razem próbując przejąć kontrolę nad radiową wieżą w Goldenrod City, aby manipulować dzikimi Pokémonami. Gracz musi powstrzymać ich plany, rozwiązując zagadki, walcząc z liderami zespołu oraz finalnie sabotując ich działalność w regionie Johto. W międzyczasie rywalizuje z tajemniczym i aroganckim przeciwnikiem znanym jako Silver, który pojawia się w różnych momentach gry, testując umiejętności gracza i stanowiąc momentami jedno z najtrudniejszych wyzwań.

Jednym z najbardziej ekscytujących aspektów gry były Pokémony Legendarne, które wprowadzały specjalne mechaniki łapania i wymagały strategicznego podejścia. W Pokémon Silver kluczową rolę odgrywa Lugia,  która ukrywa się w Whirl Islands. Oprócz niej, gracze mogli także spróbować złapać Trio Bestii Johto – Raikou, Entei i Suicune, które losowo przemierzały świat gry, wymuszając na graczach polowanie i śledzenie ich ruchów za pomocą mapy. Mechanika ta wprowadzała losowość i wymagała cierpliwości, gdyż po pierwszej interakcji bestie uciekały z walki.

Gra kończy się wielkim finałem, gdy gracz zdobywa wszystkie odznaki w Johto, pokonuje Elite Four, następnie może eksplorować region Kanto. Tam można zmierzyć się z liderami sal znanymi z Red i Blue, a ostatecznym celem staje się walka z tajemniczym trenerem Redem, dawnym bohaterem pierwszej generacji. Pojedynek z Redem, którego drużyna składa się z potężnych Pokémonów na wysokim poziomie, jest jednym z najtrudniejszych starć w historii serii i stanowi idealne zakończenie przygody.

Pod względem oprawy graficznej Pokémon Silver wykorzystuje możliwości Game Boy Color, oferując bardziej szczegółowe sprite’y, lepszą paletę kolorów oraz bardziej dynamiczne animacje w porównaniu do gier pierwszej generacji. Swiat gry był znacznie bardziej różnorodny wizualnie. Muzyka, skomponowana przez Junichi Masudę, była jedną z najmocniejszych stron gry, oferując zarówno nostalgiczne utwory inspirowane poprzednimi grami, jak i nowe, bardziej dopracowane kompozycje pasujące do tematyki Johto.

Pokémon Silver pozostaje jedną z najbardziej kultowych odsłon serii, oferując ogromny świat do eksploracji, świetnie zaprojektowaną rozgrywkę i ponadczasowy klimat, który do dziś przyciąga zarówno nowych graczy, jak i weteranów serii.